Isnin, 1 September 2008

Selamat Berpuasa...

1 September...

Hari ini hari pertama berpuasa. Pukul 5 pagi ibu dan anak-anak bangun untuk bersahur. Ayah, hanya minum air....dan...hahahha...perangkap sudah mengenaaaaaaaa....
waaa.....ada Cik T...masuk perangkap yang ayah pasang....padan muka...dah berhari-hari Cik T bebas keluar masuk rumah....

Pagi-pagi semua dah bangun, empat-empat hero ibu dan ayah duduk mengadap perangkap Cik T dan dok menyergah Cik T....kesian cik T...asyik melompat terkejut...al-maklum anak-anak ibu ni dah berhari-hari menunggu nak tengok live Cik T...Dalam pukul 10 pagi ayah keluar dengan anak-anak pergi buang Cik T jauh-jauh...kat tempat pembuangan sampah..berdezup Cik T lari....

Hari ini, tak keluar ke mana-mana....ayah sibuk mentelaah untuk study ayah, anak-anak pulak tengok tv, main dan buat latihan. Ibu seperti biasa melayan Idzham dan mengemas kain baju, masak untuk juadah berbuka puasa. Alhamdulillah anak-anak ibu...Along dan Angah steady......langsung tak mengeluh kepenatan atau lapar...tapi..lagi aktif main..

Pukul 6 petang, ayah keluar untuk ke Pasar Ramadhan. Ibu dan anak-anak tinggal di rumah, memandangkan hari hujan. Ayah tak membeli banyak sangat juadah..takut membazir pulak nanti....seperti laksam, mee hoon goreng, dan roti john.

Pukul 7:20, sampailah waktu berbuka puasa...anak-anak dan ayah dah siap mandi dan bersedia untuk berbuka puasa termasuklah...si kecik tu..Idzham..

Pukul 8:00 malam, anak-anak ayah dan ibu sibuk bersiap untuk pergi Solat Terawih mengikut ayah, idzham pulak bila dah tengok abang-abangnya bersiap pakai baju melayu, dia pun merengek nak pakai juga..so..ibu pakaikanlah idzham dengan baju Uda yang lama...pukul 8:30..bila ayah dan anak-anak keluar untuk ke masjid, idzham menangis nak ikut juga....hahahahhah...merajuk idzham...terus tarik-tarik baju melayu yang dia pakai suruh ibu buka..lepas tu terus tidur...kasihan anak ibu...bukan ayah tak mahu bawa tapi idzham kan kecil lagi...nanti la ya sayang bila idzham dah besar boleh ikut juga....

Sempat ayah snap gambar..sewaktu menunaikan solat terawih di Masjid Bukit Puchong 2 yang sebenarnya belum 100% siap....


Tiada ulasan: