Isnin, 22 September 2008

Jom tengok idzham...conteng tangan

22 September 2008

Ni lah gelagat idzham.......
Mandi..siap baring dalam besen mandi dia...
Dah tu....diam-diam rupanya dia menconteng tangan dia, kaki dan seluar dia..memang la anak ibu ni...
Ada gambar penuh....tapi....kena cut.....hahahhaa.....untuk simpanan sendiri jer...




Berbuka Puasa di Perkampungan Ikan Bakar Terapung, Umbai Melaka

20 September 2008

Hari ini Ayah mengajak kami sekeluarga untuk mengemas rumah di Melaka, maklum sahaja la, kalau hendak berhari raya di rumah Puchong mesti sunyi sepi sebab semua orang akan balik kampung.

Paginya Ayah berjumpa kawan sebab sistem komputer di syarikatnya ada masalah, dalam tengahari Ayah balik, dan kami pun bersiap dan menuju ke Melaka. Cuaca sepanjang perjalanan agak redup.

Macam biasa disebabkan perjalanan agak jauh, anak-anak yang keletihan akan tidur dalam kereta



Lebih kurang dalam jam 4:30pm kami sampai di Melaka, ini gambar plaza tol Ayer Keroh



Ini pula ialah pintu gerbang sejurus selepas Tol Ayer Keroh. Pintu gerbang ini menggambarkan seni bina rumah Melaka.



Kami terus menuju ke Kedai Mak sebab sudah lama tak jumpa dengan Mak. Di Kedai, Ayah membantu Mak membersihkan sawang labah-labah, kasihan Mak tak dapat bersihkan sawang sebab kayu penyambung tak boleh dipasang dengan duster , nasib baik Ayah datang. Selepas itu, Ayah dan Ibu sama-sama bantu Mak bungkus ais. Menurut Mak bulan puasa ni ais memang laku. Ibu tak boleh nak tolong sangat sebab Idzham asyik nak didukung jer. Along tolong Mak di cashier, Angah pulak tolong Mak Long (kakak Ayah) menyusun barang, dan Rafique dok sibuk nak minta mainan dengan Mak.









Ini Idzham selepas kena marah dengan Ayah, geram betul dengan Idzham sebab semua tak kena....



Ayah mengajak kami sekeluarga berbuka di Umbai, sebenarnya Ayah ajak Mak sekali, tapi Mak kata tak orang nak jaga kedai. So kami sekeluarga menuju ke Perkampungan Ikan Bakar Terapung Umbai. Dalam perjalanan, Ayah call kawan Ayah untuk book tempat tu, sebab tempat berkenaan memang jadi tumpuan. Kami order makanan melalui kawan Ayah.

Sekitar kawasan ikan bakar....





Dalam jam 7pm, kami telah siap ditempat duduk, nasib baik kami sudah book makanan, so bila sampai semua dah terhidang, menunggu untuk dimakan....



Sebahagian dari lauk yang tersedia....






Setelah kami kekenyangan, Ayah ajak kami untuk membeli baju raya Ibu, sebab semasa di Shah Alam sempat membeli baju melayu untuk ayah dan anak-anak. Kami singgah di Taman Cempaka yang terletak setentang dengan Melaka Sentral. Ramai sangat orang datang membeli belah di sini disebabkan harga yang berpatutan.




Samapi sesak kt TESCO...bersebelahan Taman Cempaka...




Kami pun balik ke rumah kami di Lorong Pandan yang memang berdekatan dengan Melaka Sentral; kami singgah rumah Kak Hasnah sebab dipelawa makan, apa tu orang kata, tak elok tolak rezeki, so kami pun makan lagi, Kak Hasnah bungkuskan nasi dan lauk untuk kami bersahur.

Di rumah, Ibu mengemas rumah untuk tidur semasa anak-anak mandi..... keesokan harinya Ibu sambung mengemas dan mop rumah sampai mop pun patah, maklum sahaja la mop dah lama.... selepas kami bersiap kami menuju ke Jaya Jusco di Ayer Keroh untuk membeli anak-anak baju.

Selepas habis shopping sakan di Melaka, kami menuju pulang ke rumah di Puchong.....