Selasa, 24 Mac 2009

Kuching ...sambungan

Jom layan lagi gambar-gambar di ladang buaya.....time ni memang panas terik.....




Rumah Panjang Bidayuh

Setelah balik dari Ladang Buaya, kami singgah pula di Rumah Panjang Bidayuh atau lebih di kenali dengan nama Annah Rais Longhouse Padawan. Penat jugalah berjalan di sepanjang lantai buluh di rumah panjang ini. Menurut salah seorang penduduk di rumah panjang ini, isi rumah panjang ini sudah mencecah 1800 orang, tetapi buat ketika ini cuma 18% darinya yang ada. Yang lain-lain akan pulang pada perayaan Hari Gawai atau pun pada hujung minggu.

Ini merupakan contoh dalam rumah panjang tersebut, di mana semua ahli keluarga tidak kira yang telah berkahwin atau pun tidak, akan sama-sama tinggal dan tidur di ruang ini.






Sekitar rumah panjang

Menurut salah seorang penduduk, dalam rumah ini tersimpan tengkorak yang digantung. Anak-anak sibuk nak masuk tapi ibu yang tak mahu....


Anak-anak bersama tour guide kami...




Pada waktu kami sampai di sini, cuaca dah mulai mendung menandakan hujan akan turun bila-bila masa. Ketika di pertengahan perjalanan kami di rumah panjang ini, hujan turun dengan lebatnya. Terpaksa lah kami menunggu sementara hujan reda...waktu inilah kami berpeluang berbual dengan salah seorang penduduk yang mempunyai kedai minum di rumah panjang ini. Dia berumur 54 tahun dan sudah tinggal di rumah panjang ini sejak dari kecil lagi.




Salah seorang penduduk rumah panjang sedang membawa balik hasil tanaman yang dikendong di belakangnya, waktu ini hujan sedang turun dengan lebatnya.

Ruangan kecil macam kotak di setiap bahagian hadapan rumah panjang ini adalah ruangan dapur untuk mereka memasak.

Tiada ulasan: