Khamis, 26 Mei 2011

AL-Kisah Idzham

Hari ni kan, ibu nak cerita sikit kisah idzham yang nama penuhnya Amerrul Idzham yang kini sudah pun berusia 4 tahun. Idzham ni memang agak "banyak kerenah" sehinggakan abang-abangnya memang tak tahan lah dengan dia ni. Abang-abangnya selalu geram kat idzham ni, pernah sekali abangnya cakap " ibu...kalau ibu bagikan, nak jer rasanya kurung idzham dalam bilik stor bila dia buat perangai...." hehehhe....nasib baik abangnya masih mempunyai tahap kesabaran yang tinggi walau pun kekadang kena tengking jugalah idzham tu.


Kisah idzham di sekolah. Cikgunya ada dua orang tetapi cikgu kelas dia namanya Cikgu Ita. Cikgu Ita ni selalu bercerita kerenah idzham dalam kelas.


1.Awal-awal dulu, cikgunya kata, selalu bila nak buat kerja sekolah, kena pujuk dia habiskan kerja sekolah tu..pujuk tu kena pujuk baik-baik. Tapi sekarang cikgunya kata..dah ok..rajin buat kerja tapi suka berlumba dengan kawan-kawan siapa siap dulu.


2. Waktu makan, memang waktu yang paling dia tak suka..sebab kena makan sayur. Lagi pun idzham ni memang tak suka makan pedas, walaupun ada sambal sikit. Jadinya untuk pujuk dia makan, cikgunya kenalah asingkan nasi dengan sambal dan letakkan kuah sayur lepas tu suapkan dia makan.


3. Cikgu Ita dan Cikgu Ina kata..mulut idzham macam "mak nenek"..heheeh..macam kat rumah lah..ada jer benda dia nak cerita...dia tak der memang senyap sunyi rumah.


4. Ahad lepas, ayah bagi lah idzham satu kotak yang dalamnya ada buku dan CD tetang kereta Merc. Ayah dapat hadiah dari kawan ayah...T-shirt ada logo Merc, key-chain merc. Then, idzham kata..ibu, yam nak simpan dalam beg sekolah yam. Ibu senyum jerlah. Dua hari lepas, cikgu ita kata...tadi idzham suruh cikgu ita pasang satu CD...dia kata ayah beli CD ni. Lepas tu, sementara nak tunggu masa belajar habis...cikgu ita pun pasang lah CD tu...rupanya CD tu ada info dan gambar-gambar pasal kereta Merc. Apalagi..kawan-kawan idzham kena lah sesama dok tengok CD tu..Idzham pulak dengan mulut menceceh..cerita lah pasal kereta tu. Cikgu ita tanya "Amerrul (kawan-kawan dan cikgunya panggil amerrul), ayah nak beli kereta ni ker?" Idzham kata "Ha ah..ayah nak beli warna hitam"...........hahahahhaa...pandai idzham yer..sajalah buat gempak..banyak nau lah duit ayah nak beli Merc...


5. Hari ini sekolah idzham ada buat rombongan ke beberapa tempat di Melaka. Jadi ibubapa perlu kembalikan surat kebenaran. Masa cikgunya minta semua murid kembalikan borang tersebut, idzham kata "Cikgu..ibu tak bagi saya pergi"...cikgunya kata"Yerlah tu...ibu amerrul dah bagi kat cikgu borang/surat tu...ibu kasi pergilah.." Beria sungguh dia kata ibu tak kasi. Sebenarnya awalnya memang idzham tak mahu pergi..tapi ibu pujuklah dia pergi.


Banyak lagi kisah idzham sebenanrnya..tapi panjang-panjang taip nanti penat lak nak membacanya, nantilah....di lain entry ibu sambung lah yer....

1 ulasan:

sheila berkata...

pandai je dia buat conclusion ... ibu tak kasi pegi tu hahahha