Sabtu, 14 Mei 2011

Pendiam??? Siapa??

Entry kali ni, ibu nak bercerita sedikit berkenaan dengan sikap ibu, yang sejak dari sekolah lagi dilabelkan sebagai "PENDIAM" dan "PEMALU". Malah disebabkan sikap inilah juga, ibu pernah dikatakan sebagai seorang yang sombong.



Hehehehe, tentu ayah gelak baca entry ni..kenapa ekk..? Sebab ketika di rumah ibu bukanlah seorang yang pendiam..kecuali kalau hati ibu tersentuh...ibu kan sensitif bak kata ayah...haaa...ini satu lagi sifat ibu "SENSITIF".



Susah tau jadi orang pendiam ni. Kenapa ibu kata susah, sebab...kalau ibu berjumpa dengan orang yang ibu kenal tapi tak rapat atau jarang berjumpa....susah betul ibu rancak bersembang kecuali kalau orang tu memang jenis yang peramah, haaaa...dia jerlah yang akan bercakap..ibu? , jadi tukang senyum, tukang gelak, tukang angguk..kekadang jer bersuara. Kalau jumpa dengan sesama pendiam..haaaaa....sepatah tanya, sepatah jawab...lepas tu menyepi jerlah.....



Sewaktu di sekolah....dalam kelas, kawan-kawan ibu bahkan cikgu-cikgu pun dah sedia maklum dengan sikap ibu ni. Ibu takkan berganjak dari tempat duduk ibu, kalau tak der apa-apa hal. Dalam pendiam ibu..ibu ramai juga kawan..bukanlah tak ada kawan langsung. Kalau ibu dah rapat dan sekepala dengan orang tu, memang sakanlah ibu sembang.



Ada beberapa orang dalam hidup ibu ni yang ibu akan pot pet pot pet bercerita macam tak boleh nak berhenti :



1. Ayah (kalau ayah dirumahlah dan kalau ayah tak ada kerja, atau dalam kereta)


2. Mak Uda (satu-satunya kakak ibu....macam tak cukup masa nak bercerita, kalau dah jumpa)


3. Atuk dan nenek.







Itulah 3 orang insan dalam hidup ibu yang ibu boleh bersembang sampai lupa daratan :)



Ehh....ibu ni macam tak ada kawan karib yer,,,....ada..tapi di alam maya. DRA terutamanya...hahaha....dorang pun dah tahu....ibu ni kalau jumpa kat luar....susah nak bercakap...diam jer..tapi kalau sembang kat DRA....macam-macam cerita boleh kongsi. Tak apalah.....dunia ibu..di rumah bersama anak-anak dan kawan-kawan DRA..okay jerlah kan...ada kawan bukan tak ada ...tapi...kekadang.......malas lah nak cerita......:)





Hidup ibu di rumah....jaraaaannnng sangat bercampur atau bertemu dengan jiran sesebelah atau jiran dua tiga biji rumah. Cuma...jiran depan rumah ni jerlah tempat ibu selalu pergi kalau terasa nak bersembang atau terasa nak bercakap. Lain-lain..sesekali kalau ibu bawa Balqis jalan-jalan pusing taman ni...adalah bertegur sapa..masing-masing melontarkan senyuman..tapi setakat itu jerlah...nak duduk lelama sembang tu tidaklah.





Kalau tanya nenek kat kampung atau atuk atau Mak Uda......dorang akan cakap.."haaaaaa....memang camtulah perangai ibu......susah nak bercampur orang..susah nak pergi kenduri kendara jiran tetangga...lebih suka duduk terperap kat rumah....." Sekarang..kalau ada jemputan kenduri...ada jugalah ibu pergi..tapi biasa ibu lebih suka pergi bersama ayah atau bersama jiran yang rapat dengan ibu yang ibu panggil "Kak Hasnah"...kalau ibu pergi sensorang...huhuhuuh..jawabnya memang tak pergilah....




Kenapa yer tiba-tiba ibu tulis entry berkenaan sikap ibu ni.......tak ada lah..suatu petang beberapa hari lalu ibu sembang dengan kawan DRA ibu..Kak Norida....berhubung dengan sikap pendiam ni...lepas tu....terfikir lak nak tulis tentang ini. Harapan ibu..jika sesiapa bertemu ibu di luar...janganlah anggap ibu ni sombong....sebenarnya ibu ni segan sangat nak memulakan perbualan....dan kekadnag no idea lah nka sembang topik apa.....jadi...tak apalah korang cakap atau sembang dengan ibu...kalau ibu tau tentang topik itu, laju jugalah ibu menyampuk...insya allah........sebab..ibu pernah dengar ada yang mengatakan ibu ni sombong.....huhuhuuh...tidakkkk...ibu tak sombong...percayalahhh......:))

Tiada ulasan: