Khamis, 19 Mei 2011

Peti Ais sudah beranak :)

Sebenarnya dah lama ibu menghadapi masalah penyimpanan stok barang basah. Dengan bilangan ahli keluarga kita yang ramai....sudah tentu banyak barang-barang yang perlu di beli dan sudah tentu perlukan ruangan penyimpanan yang besar. Seminggu sekali ibu dan ayah memang membeli barang-barang basah mahupun kering untuk stok seminggu. Kalau beli susu tu kadang-kadang sampai 6 tin..itu pun kekadnag tak sampai 2 minggu, belum campur lagi dengan barang-barang lain yang di beli semuanya dalam kuantiti yang banyak. Sekali shopping untuk barang kering sahaja kadang-kadang sampai RM400.



Barang-barang basah pula...ayam kadang-kadnag 4 ekor, daging 2 kilo, ikan, sotong dan kalau datang angin nak makan ketam, udang..haaa...mau tak pening kepala ibu nak menyimpannya. Peti ais yang sedia ada ni ada 3 ruangan....atas sekali untuk beku, ruang tengah sepatutnya untuk sejuk biasa sahaja tetapi sebab ruangan atas dah penuh,ibu tukarkan ruang tengah tu pun jadi sejuk beku untuk simpan nugget, daging burger dan sebagainya. Maunya tidak nugget..kadang-kadang sampai 3 bungkus, daging burger 2 bungkus, sosej lagi, kentang, aiskrim lagi......




anak-anak ibu selalu mintakkan ibu buatkan aiskrim malaysia tuh...nak buat macam mana, tak ada tempat nak simpan takkan nak campurkan dengan ayam, ikan bagai.




Sebagai penyelesaiannya....ayah cadangkan kita beli satu freezer khas untuk barang-barang basah ni..ayam,ikan, udang dan sebagainya, jadi peti ais yang sedia ada tu boleh la nak simpan aiskrim ker, kek ker, dan apa-apa lagi lah.


Inilah rupa bentuk freezer tu....ok lah untuk kegunaan di rumah ni


Anak beranak :), ada budak kecik nak posing sama
Idzham sibuk pula suruh ambik gambarnya sedang membuka freezer tu..layaannnn.....dengan baju sekolah pun tak buka lagi

Tiada ulasan: