Rabu, 8 Jun 2011

Majlis Perkahwinan

Semasa menghadiri Majlis Perkahwinan anak Datuk Kamarul Zaman, KSU Kementerian Kesihatan di Grand ballroom MITC , Melaka. Kami datang awal lebih kurang pukul 12:30 tengahari, alhamdulillah waktu itu jemputan masih belum ramai yang datang. Sempat lah snap beberapa gambar anak-anak....sekali lalu jerlah. Lepas itu, kami singgah sekejap di PC Fair yang sedang berlangsung di tingkat bawah.






Bahasa Terlarang

Petikan dari Berita Harian Selasa 7 Jun 2011



Guru kesan ayat ringkas SMS, chatting digunakan pelajar dalam peperiksaan Bahasa Melayu

KUALA LUMPUR: Fenomena pelajar sekolah menulis karangan menggunakan bahasa singkatan SMS dan bahasa sembang siber atau chatting, semakin serius selepas kemunculan pelbagai laman interaktif serta laman sosial di internet seperti Facebook dan Twitter.

Kebiasaan menggunakan bahasa singkatan itu menyebabkan pelajar terbawa-bawa ketika menulis karangan subjek Bahasa Melayu dalam peperiksaan, sekali gus menjejaskan mutu karangan dan mempengaruhi jumlah markah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Semakin kronik nampaknya penggunaan bahasa terlarang ni dikalangan murid-murid sekolah. Kadang-kadang kita yang sudah "agak berusia" ni memang susah nak faham apa yang hendak disampaikan. Bila susah nak faham...jadi sakit hati nak membacanya. Tapi, apa yang diperhatikan, penggunaan bahasa seperti ini menjadi trend bukan sahaja di kalangan murid sekolah, tetapi juga anak-anak muda yang berusia awal 20-an. Pernah menerima sms dan juga mesej di FB menggunakan bahasa terlarang ini....berulangkali perlu membaca untuk memahami apa yang hendak di sampaikan.


Di sini..ada beberapa ayat yang dipetik dari Berita Harian semalam :


1. Ko katne ni? Nk kut ke x? ak ngn dak lain dh smpai ni. Cpt la. Ktrg tgu cne.

(Kau dimana ni?Hendak ikut atau tidak? Aku dengan budak lain dah sampai ni. Cepat la, kitaorang tunggu sini.


2. Tul kew kdai tu de jual mende tew? Ri tu aq gi tk dew pun!

(Betul ke kedai itu ada jual benda itu? Hari tu aku pergi tak ada pun.


Haaaaaa.....tak ke sakit hati nak membacanya? Memanglah di kalangan dorang dah memang faham, tapi berpada-pada lah....ini sampai terbawa-bawa dalam peperiksaan ini dah kes bahaya. Penggunaan bahasa ini dalam peperiksaan akan menjejaskan permarkahan kerana setiap kesalahan ejaan akan menyebabkan pemotongan markah maksimum 3 markah bagi setiap kesalahan ejaan.


Ini ada petikan beberapa singkatan bahasa SMS yang sering digunakan :


Dia -----------------------------> dier

Gila-----------------------------> giler

Siapa---------------------------->saper

aku------------------------------>aq

buat apa------------------------->watpe

cerita---------------------------->cter

terima kasih--------------------->tk

buat----------------------------->wat

keluar--------------------------->kuar

tidak payah--------------------->takyah


dan beberapa lagi lah.....malas nak taip banyak-banyak...


Ok.....agak-agaknya lah kan...apa dan bagaimana ibubapa boleh memainkan peranan dalam menghadapi masalah ini, terutama jika anak-anak kita bukan sahaja menggunakan ketika bersms dengan kawan-kawan tapi bimbang jika ini akan terbawa-bawa ke dalam peperiksaan. Sudahnya nanti...gagal dalam Bahasa Melayu hanya di sebabkan masalah ini, sebaliknya mereka yang bukan Melayu cemerlang dalam Bahasa Melayu. Parah juga ni....


p/s: Tabik spring kat ayah sebab dalam sms dia, jarang sekali atau susah nak jumpa ayah menggunakan bahasa singkatan sms.