Rabu, 20 Julai 2011

Ragam Penyewa


Salam sayang dari ibu untuk pembaca sekelian...erkkkkk....ada ker yang nak baca yer blog Idaman Family ni....insyaAllah....pasti ada walau tak ramai......agaknya boleh dihitung sebelah tangan jer kott....apa pun harap-harap blog ini akan menjadi album dan diary kenangan untuk keluarga kita..untuk anak-anak ibu dan cucu-cucu dan cicit.....woww.....jauhnya pandang...heheheh.....

Ok.....entry kali ini..ibu nak cerita tentang rumah kita yang disewakan kepada pelajar kolej. Rumah ini adalah rumah pertama ibu dan ayah beli, sewaktu itu ibu dan ayah bekerja di Merlimau, jadi belilah rumah di Taman Sejati, Merlimau....bersebelahan dengan Kolej Komuniti dan juga Balai Polis Merlimau.

Makan tahun rumah ni nak siap..terbengkalai entah berapa tahun....sehinggalah ibu dan ayah membeli rumah seterusnya....rasanya ibu dan ayah dah dapat anak ke 4 kot...baru siap rumah ni...jadi..disebabkan tiada siapa duduk..dan ibu pun tak mahu duduk situ sebenarnya....jadi ibu dan ayah mengambil keputusan untuk menyewakan rumah tersebut.

Ibu dan ayah meletakkan 6 katil single di mana 2 katil disetiap bilik, meja makan, peti ais, tikar getah, dapur gas, mesin basuh dan apalagi ntah lupa.....Penyewa pertama adalah pelajar kolej perempuan...6 orang menyewa......wahhhh.....memula ok..lepas tu..macam minta sedekah jer ibu dan ayah minta duit sewa rumah.....lepas tu...bertukar penyewa apabila pelajar itu habis belajar.....juga pelajar perempuan.....

Apabila mereka habis menyewa........ibu dan ayah pergilah ke rumah tu...uwaaaaa....mau nangis melihat keadaan rumah tu.....peti ais tidak dioffkan, tikar getah sudah berlubang sana-sini, katil satu sudah patah dan dicampakkan dalam satu ruang kosong dlm rumah tu.....pinggan ada yang tertinggal sudah berkulat dalam sinki.......walhalkan....rumah tu kalau tak silap tak sampai pun setahun dari mula penyewa pertama masuk....bil api...tertunggak dan bekalan air sudah dipotong...tertunggak bukan setakat puluh ringgit tetapi beratus ringgit........Ya Allah...yang duduk ni pelajar perempuan ke apa.....langsung tiada sifat-sifat keperempuanan......macam ni ker korang......hanya menjaga kecantikan luaran tapi dalaman???.....yang paling tak sedap didengar apabila jiran sesebelah bagitahu...salah seorang penyewa pernah ditangkap basah sehingga polis terpaksa datang untuk paksa mereka keluar.....haaaa.......??

Rumah tu ibu dan ayah kosongkan seketika......then akhirnya kami mengambil keputusan untuk menyewakannya semula, tetapi kali ni nak sewakan kepada pelajar lelaki...yerlah mana la tahu kot-kot lelaki ni tak liat bayar sewa, tak der adegan tangkap basah bagai.....

Ok....bermulalah episod lagi.....setiap bulan perlu diingatkan untuk bayar sewa....tapi tidaklah seliat sesebelum ini. ALhamdulillah tiada masalah....mereka adalah meminta dibetulkan tangki air, paip dan sebagainya....semua tu kami baiki.....

Penyewa seterusnya pun lelaki...kawan kepada pelajar lelaki sebelum ni....fuhhhh.......nak bayar sewa sungguh la liat..terpaksa diingatkan beberapa kali.....sampaikan pernah tak bayar sebulan....tak apalah..kami pun faham kedudukan mereka sebagai pelajar..ayah kata tak apa..nanti bayarlah bulan depan.....

Cukup masa.....masih tak bayar..bila diingatkan...baru bayar..tapi tak seperti yang dijanjikan...masih ada berbaki lagi...bila diingatkan..langsung tak dilayan....tak per...sabar...sabar.....sudahnya bila tertunggak...ingatan dikeluarkan untuk mereka kosongkan rumah tu.....bila dah keluar arahan camtu....barulah dorang hubungi dan maklumkan..mereka akan keluar sebab dah habis belajar....dan kunci ayah minta mereka serahkan di Pejabat Kolej.

Kemudian.....ayah pergilah jenguk rumah tu.......Ya Allah..hanya tuhan jer tahu sakitnya hati bila tengok keadaan rumah tu yang dah tak berupa rumah lagi dah....kunci rumah pulak dorang campakkan ditepi semak.....katil...satu pun dah tak ada...patah riuk......fuhhhh......ayah kata..pendek kata....macam bukan orang lah yang duduk rumah tu...monyet mana tah yang duduk agaknya.....langsung tak ada perikemanusiaan...dengan baki sewa masih tak bayar, bil api beratus-ratus....melebihi deposit yang ada......Ya Allah.......eiiiiii..ibu tak tengok keadaan rumah tu, tapi ibu dengar ayah cerita pun...sakitnya hati...rasa nak luku-luku jer kepala budak-budak tu.....ni lah budak-budak ni....haaa...kan sesi membebel dah keluar.....

Dulu..masa ibu belajar kat universiti dulu pun...setahun memyewa rumah orang..tapi tidaklah buat macam tu...sebelum tinggalkan rumah..memang kami bersihkan rumah tu.....dan serahkan kunci rumah kepada tuan rumah dengan keadaan yang baik......kenapalah budak-budak sekarang macam ni yer......sampai hati dorang buat macam ni....yerlah memang korang menyewa rumah tu....tapi...sewa tauuuu..bukan beli...itu bukan reta benda sendiri....jagalah barang orang yang telah diamanahkan kepada korang......tak rasa berdosa ker korang yer.....

uittttttttttttttttttttttt....panjangnya bebelan ibu..........

Oklahhhh....yang dah lepas tu...lepaslah kan...biar Allah sahajalah yang membalas perbuatan korang.....ibu dan ayah mengambil keputusan untuk mengosongkan rumah tu..sementara itu rumah tu akan direnovate sikit dan sesudah itu.........yang bermain dalam fikiran kami untuk jadikan rumah tu sebagai Homestay.....agaknya itu jerlah yang terbaik..

Rasanya sewakan rumah tu..lagi banyak berhabis duit untuk repair macam-macam benda rosak.